In de rode cijfers
Net-A-Porter, eigendom van de Zwitserse luxegroep Richemont, beëindigde zijn boekjaar 2012-2013 (afgesloten op 31 maart 2013) met een verlies van 23,2 miljoen pond of omgerekend 28 miljoen euro. Een jaar eerder ging de inmiddels veertien jaar oude e-etailer 27 miljoen pond (bijna 32,5 miljoen euro) onder nul. Doordat het bedrijf erin slaagde meer kleding te verkopen aan volle prijs steeg de omzet 18% naar op 434 miljoen pond (of 522 miljoen euro) en de winstmarge van 41,2% naar 45,6%.
Wel voelt Net-A-Porter de hete adem van de concurrentie in de nek: niet alleen vanwege traditionele moderetailers die aan een serieuze inhaalbeweging bezig zijn op het internet, maar ook van andere onlinespelers uit het luxewereldje. “De groep countert dit concurrentierisico door geregeld nieuwe designers toe te voegen en zowel de technologie als de online ervaring nog te verbeteren”, klinkt het in Londen.
Net-A-Porter, dat naar eigen zeggen 2,5 miljoen bezoekers per maand trekt, opende de voorbije jaren kantoren in New York, Sjanghai en Hongkong en ook een derde distributiecentrum (in Hongkong). In maart kwam er ook een webshop in het Frans, het Duits en het Chinees.