Sneller dan Belgische bedrijven
In 2014 werd 42 procent van de bestellingen in het buitenland geplaatst, goed voor een omzet van 2,4 miljard euro. Vooral Nederlandse en Franse webwinkels gaan met die omzet lopen, bericht de NOS. Nederlandse winkels profiteren daarbij van hun leversnelheid, die er voor zorgt dat heel wat Belgische consumenten er voor kiezen om over de grens te gaan.
De afgelopen drie jaar steeg het aantal pakjes voor België bij Docdata, dat de distributie regelt voor enkele grote webwinkels, van 4 naar 12 procent. “Vanuit onze opslag in Waalwijk kunnen wij eenvoudig de Belgische markt bedienen”, aldus Jacqueline van den Heuvel van Docdata aan de NOS. “We leveren vaak sneller dan Belgische bedrijven.”
Hogere kosten, lagere flexibiliteit
“Onze loonkost ligt 20 procent hoger dan in Nederland, we mogen ’s nachts geen bestellingen klaarmaken zodat we de facto later uitleveren dan vanuit buurlanden kan, en het is veel lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten. Op die manier rij je natuurlijk een op voorhand verloren koers“, zegt Dominique Michel van Comeos.
Belgische bedrijven verhuizen dan ook steeds meer hun distributiecentrum naar net over de grens. Modebedrijf ZEB overweegt die stap, terwijl JBC al is overgegaan tot actie.