Niet freemium, enkel betalend
Anders dan concurrenten als Spotify hanteert Napster geen freemium-model (waarbij je pas betaalt als je bijvoorbeeld muziek op je smartphone wil beluisteren). Napster heeft enkel een betalende formule: 9,95 euro per maand, met alles erop en eraan voor offline gebruik. Wel biedt de nieuwkomer ter kennismaking een gratis testperiode van 30 dagen aan.
Behalve België en Nederland maken vandaag nog 12 landen kennis met het “nieuwe” Napster: Denemarken, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland. In één klap verdrievoudigt Napster zijn klantenpotentieel.
Legale streamingdienst
Napster gooide eind jaren 1990 hoge ogen als programma om (illegaal) muziekbestanden uit te wisselen via het internet (het zogeheten “peer-to-peer”). De software viel in slechte aarde bij de muziekindustrie. Het kwam zelfs tot rechtszaken, onder meer een veelbesproken zaak met de band Metallica.
Het huidige Napster heeft, op de naam na, niets meer gemeen met het ‘beruchte’ onlineplatform van weleer. Het Amerikaanse Rhapsody kocht vorig jaar Napster over om eerst in Groot-Brittannië en Duitsland – en vanaf vandaag in bijna heel West-Europa – de strijd aan te gaan met Spotify en Deezer.