2.800 downloads per dag
Achter myShopi zit het bedrijfje Agilys in Waterloo, een kmo met een tiental werknemers die eind 2010 werd opgericht door Philippe van Ophem en Renaud Gryspeerdt. Beide veertigers stonden eerder samen aan de wieg van Euremis, een specialist in mobiele CRM-oplossingen. In 2006 verkochten ze die voor 4,1 miljoen euro aan Belgacom, dat Euremis in augustus 2010 volledig integreerde in zijn Enterprise Business Unit.
Agilys lanceerde myShopi in maart van vorig jaar. “Ons gratis digitale boodschappenlijstje is intussen gelanceerd in België, Frankrijk, Nederland, Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië en wordt momenteel zo’n 2.800 keer per dag gedownload. De teller staat al op 730.000. Volgende week halen we dus de 750.000‘, zegt Philippe Van Ophem in Het Nieuwsblad.
De app is beschikbaar voor iPhone, Android en Windows Phone. Het jonge Belgische bedrijfje is intussen ook al gecontacteerd door Research in Motion, de producent van de Blackberry, die hen hebben gevraagd om myShopi ook voor hun besturingssysteem klaar te stomen. Daarnaast heeft Agilys ook al een deal met Sony, om myShopi standaard te installeren op zijn Xperia-smartphonegamma.
E-couponing
Agilys heeft al ruim een half miljoen geïnvesteerd in de ontwikkeling, de lancering en het beheer van de gratis app. Het bedrijfje voerde onlangs een kapitaalverhoging door om zijn verdere groei mogelijk te maken.
MyShopi haalt zijn inkomsten uit sponsoring van bepaalde productcategorieën (LU sponsort bijvoorbeeld de koekjescategorie), reclame (weergave van promoties op specifieke producten) en sinds enkele maanden ook uit e-couponing, waarbij het bedrijf een commissie ontvangt op elke terugbetaling. Naar eigen zeggen verwerkte myShopi sinds de start in februari al zo’n 18.000 e-coupons.