Sterke mobiele groei
De e-commercegigant presenteerde gisteren mooie cijfers voor zijn vierde kwartaal: de nettowinst steeg tot 850 miljoen dollar (620 miljoen euro, +13%) en de omzet klokte af op 4,5 miljard dollar (3,3 miljard euro, ook al +13%). Dat brengt de totale omzet voor heel 2013 op dik 16 miljard dollar (12 miljard euro, +14%), goed voor een nettowinst van 2,86 miljard dollar (2,1 miljard dollar, +9%).
“De eindejaarsaankopen hebben duidelijk aangetoond in welke mate online, mobile en omnichannel de wijze waarop consumenten shoppen en betalen wijzigen”, zegt CEO John Donahoe. “Vooral de mobiele activiteiten overschreden de verwachtingen op jaarbasis. Ons totale volume in m-commerce groeide 88% en we verwelkomden meer dan 14 miljoen nieuwe m-consumenten. PayPal en eBay creëren samen een ongelooflijk sterk, wereldwijd handelsplatform en we blijven enorme groeimogelijkheden zien.”
Voor het lopende kwartaal rekent eBay Inc. op 4,15 à 4,25 miljard dollar omzet en voor heel 2014 op zo’n 18 tot 18,5 miljard dollar, dat is ongeveer 3,1 miljard euro voor het eerste kwartaal en 13 miljard euro voor het hele jaar.
Gebekvecht om PayPal
Hoewel PayPal in 2013 een omzetgroei liet optekenen van +19% (tot 6,6 miljard dollar of 4,9 miljard euro), is de betaaldochter in het oog van de storm terechtgekomen. Miljardair Carl Icahn vindt immers dat het huidige management PayPal verwaarloost en wil nu dat het bedrijf wordt verkocht. Volgens hem kan PayPal veel beter presteren als het op eigen benen staat. Zelfs topman David Marcus moest onlangs toegeven dat PayPal marktaandeel kwijt speelt aan concurrenten als Square (van Twitter-medeoprichter Jack Dorsey).
eBay, dat PayPal in 2002 voor ongeveer een miljard euro kocht, is echter totaal niet van plan om zijn betalingsdochter te verkopen: “De raad van bestuur heeft al diepgaand een afsplitsing van PayPal bestudeerd. De conclusie was dat de belangen van het bedrijf het best gediend zijn met de huidige strategie”, klinkt het vol overtuiging.