Partner voor e-handelaars
Mondial Relay wil de bevoorrechte partner worden van de e-handelaars: “Wij ontwikkelen voor hen specifieke diensten tegen een lage kostprijs en zonder voorafgaande vereisten qua volume,” zegt Jean-Pierre Herdies, algemeen directeur van Mondial Relay België. “Wij bieden deze KMO’s tegelijk een opening naar de Franse en Spaanse markt en omgekeerd bieden we in België een oplossing voor Franse en Spaanse e-commerce bedrijven.”
Vanuit de nieuwe vestiging in Vorst levert Mondial Relay pakjes voor bedrijven als 3 Suisses, La Redoute, Vanden Borre, Decathlon, persgroep Rossel of Maxi Toys. Toch bestaat de helft van het cliënteel uit kleine ondernemingen die actief zijn in de e-commerce, met een brede waaier aan producten: van muziekpartituren over farmaceutische producten tot theezakjes.
23.000 afhaalpunten in Europa
Net als Kiala en binnenkort ook GLS Belgium heeft Mondial Relay een netwerk van afhaalpunten uitgebouwd. Dat zijn er intussen meer dan 6.100 in Frankrijk, Spanje, België en het Groothertogdom Luxemburg. Met de 17.000 distributiepunten van haar Duitse partner Hermes erbij – die bestrijkt Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Italië – is Mondial Relay naar eigen zeggen Europees koploper in de levering van pakjes aan particulieren, met een verzendingstijd van 24 tot 48 uur voor het gros van de bestemmingen.
102 miljoen euro omzet
Mondial Relay is de vroegere transportdivisie van postorderbedrijf 3 Suisses en werd in 1997 een autonome onderneming onder de paraplu van de groep 3SI. Aanvankelijk leverde het bedrijf enkel pakjes aan particulieren in opdracht van de ondernemingen van de groep (3 Suisses, Blancheporte, Unigro, Witt International, Bruneau…), maar gaandeweg ging Mondial Relay zijn diensten ook aanbieden aan de grotere merken uit de e-commercewereld. Nu laat de groep zijn oog dus ook vallen op startende webshops.
Mondial Relay boekte in 2011 een geconsolideerde omzet van 102 miljoen euro, waarvan meer dan 50% werd gerealiseerd in opdracht van klanten buiten de Groep 3SI.