Onder andere H&M, Sephora en Victoria’s Secret Pink maken sinds kort gebruik van de chatapplicatie Kik, dat zopas een ‘fashion & beauty’-categorie in het leven heeft geroepen. De merken maken daarbij gebruik van chatbots.
Artificiële intelligentie
Op het platform kunnen gebruikers via de chatbots van de verschillende merken aanbevelingen krijgen of nieuwe collecties ontdekken. De merken maken daarbij gebruik van artificiële intelligentie om op de vragen van de gebruikers te antwoorden.
Volgens Jaclyn Ling, director of retail bij Kik, moeten de nieuwe chatbots de gebruikers het gevoel geven alsof ze in de winkel worden geholpen door een medewerker. Het is dan ook mogelijk om vrienden toe te voegen aan een gesprek met een bot.
Op Kik zijn drie soorten bots te vinden: de ‘branded bots’ moeten merken helpen om beter in contact te komen met de gebruikers, terwijl de ‘concierge bots’ los staan van de merken en gebruikers zullen bijstaan tijdens het winkelen. De ‘influencer bots’ zijn dan weer bekende personen die zo rechtstreeks contact maken met hun fans en onder andere tutorials geven over bepaalde producten.
De twee bots kunnen ook met elkaar communiceren. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld contact heeft met een bot van H&M over een bepaald kledingstuk, dan kan een ‘concierge bot’ nog extra relevante informatie voorstellen.