‘Pure online player’
In België is Mobile Vikings vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt in Nederland ook het concept: er komen “geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie”, weet Similon.
Net als hier (via Base) zal Mobile Vikings in Nederland gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Hasseltse bedrijf heeft. Wel blijven de beide netwerken voorlopig apart: een Belgische Viking zal dus in Nederland wel degelijk kosten voor buitenlandse communicatie moeten betalen, al liet het bedrijf op zijn blog weten dat dit in de toekomst kan veranderen.
Geen directe kopie
Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Zo komt er in Nederland nog geen tarief van vijftien euro per maand (enkel de tarieven van 25 en 40 euro gaan mee de grens over). Als toegeving betalen onze Noorderburen wel per seconde, en niet per begonnen minuut.
Daarnaast is ook rekening gehouden met het andere profiel van de Nederlanders: aangezien onze Noorderburen hun berichtjes meer versturen via WhatsApp dan via sms, is het aanbod gratis SMS’en daar maar 500 per maand, in plaats van (maximaal) 2000 hier. Het aanbod voor mobiel internet zal er dan weer veel beter zijn dan in België.
En nu: de wijde wereld in
Met net geen 150.000 klanten heeft Mobile Vikings intussen een marktaandeel van twee procent in handen. Niet slecht, vindt CEO Similon: “Twee procent marktaandeel is inderdaad ons doel. Maar, zoals we al van in het begin zeggen: we willen dan wel twee procent van de wéreldmarkt. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen.”
Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. “We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren… en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings.” Community-based is blijkbaar geen loze term in Vikingland…