“Viking-punten”
“Als je in een winkel een product betaalt met je kredietkaart, kost je dat (meestal) geen cent extra. Als je met je smartphone iets koopt, zou je daarvoor een kleine beloning moeten krijgen“, zegt oprichter Frank Bekkers. “Wij willen natuurlijk dat gebruikers betalen voor het gebruik van het netwerk, maar het is mijn overtuiging dat derde partijen maar wat graag de factuur van de consument zullen betalen, zolang die maar bij hen koopt.”
Wanneer de consument bij deelnemende bedriiven via een app producten of diensten koopt, zou hij daarbij extra ‘Viking-punten’ krijgen. Die spaart de gebruiker tot hij er voldoende heeft om ze in te ruilen voor belminuten of megabytes. Daardoor verlaagt de factuur van de Mobile Viking-abonnee en kan het mobiele internet in theorie zelfs gratis worden voor wie maar genoeg koopt…
Helemaal nieuw is het idee van Bekkers niet: zo krijgen zijn klanten bijvoorbeeld nu al 150 Viking-punten als ze een vriend overtuigen om ook Viking te worden. Die zijn goed voor een herlading van 15 euro.
America, here we come?
Het idee wekt alvast flink wat interesse bij gespecialiseerde Amerikaanse technologiewebsites als Ars Technica, en ook de Wall Street Journal haalde Bekkers aan. Die media-aandacht is mooi meegenomen voor het Limburgse bedrijf, want Ars Technica meent te weten dat Bekkers binnenkort naar Silicon Valley trekt om er potentiële investeerders te ontmoeten. Hij zou namelijk plannen koesteren om met Mobile Vikings ook de Verenigde Staten te veroveren.