Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.
Winkelkar automatisch scannen
Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze (en op termijn personeelloze) winkels van Amazon Go experimenteren zowat alle grote retailers met automatische of mobiele scan- en afrekentechnieken, zodat klanten niet meer hoeven aan te schuiven aan de kassa’s.
Ook Microsoft wil zijn steentje bijdragen aan die evolutie, vertellen verschillende bronnen aan Reuters: het softwarebedrijf zou een eigen technologie ontwikkelen die volgt wat shoppers aan hun winkelkar toevoegen. Microsoft zou zelfs al prototypes aan verschillende retailers overal ter wereld hebben getoond en gesprekken hebben gevoerd met Walmart rond een eventuele samenwerking.
De technologie waar Microsoft aan werkt, moet retailers helpen in hun concurrentiestrijd met vooral Amazon Go. Zelf voelt de technologiereus de concurrentie van Amazon immers ook stevig: op het gebied van clouddiensten is Microsoft de nummer twee in de markt, na de voormalige boekenwebshop uit Seattle. De computerspecialist wil daarom via ondersteunende diensten een bondgenoot voor de retailsector worden.
Uitdaging: goedkoop genoeg zijn
In Redmond heeft Microsoft al een eigen retailbelevingscentrum, waar het onder meer de basistoepassingen voor geautomatiseerde kassa’s in winkels toont. Er zou nu ook een team van 10 tot 15 mensen binnen de afdeling artificiële intelligentie voor business bezig zijn met een reeks nieuwe toepassingen voor in winkels. Zelfs een voormalige Amazon Go-expert zou in dienst zijn genomen om camera’s op winkelkarren te helpen installeren, zodat het mogelijk wordt om automatisch te registreren wat mensen kopen. Ook de rol van de smartphone in het winkelproces wordt binnen het team bekeken.
Een zestal partners van Microsoft werken bovendien zelf aan kassaloze systemen, op basis van de clouddiensten van het bedrijf. Het is weliswaar de uitdaging om de technologieën voor de retailsector, die al met flinterdunne marges kampt, goedkoop genoeg te maken.