Controversiële wijziging
Wie op Facebook zit (en dat zijn er in België ondertussen zo’n 4,5 miljoen) kent intussen de tijdlijn wel. Die wordt sinds september 2011 beetje bij beetje ingevoerd en geeft een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker. Dat lang niet alle Facebookgebruikers onverdeeld gelukkig zijn met de tijdlijn, blijkt uit de negatieve posts die hierrond regelmatig op verschillende profielen opduiken.
Toch wrijven de adverteerders zich nu al in de handen: hoewel de toepassing vrij jong is, lijken merken er nu al hun voordeel mee te doen. Simply Measured, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in sociale media, volgde vijftien merken die op Facebook actief zijn en opereren in de nieuwe tijdlijnstructuur. Het gaat onder meer om Toyota, Red Bull en Ben & Jerry’s.
Visueel en interactief
Er werd een verhoogde interactie vastgesteld tussen de merken en hun volgers. De tijdlijn is visueel veel uitnodigender dan het klassieke Facebookprofiel, en dit speelt in het voordeel van de merken. Er wordt immers meer gekeken naar video’s en foto’s (met een stijging van 65 procent!) en er worden bijgevolg ook meer reacties gepost. Hier was een stijging van 46 procent merkbaar. Bovendien kunnen adverteerders nu beter bepalen hoe de pagina eruit ziet.
De resultaten zijn hoopvol, al predikt Simply Measured nog enige voorzichtigheid, vermits nader en breder onderzoek nodig is. Het beeld is immers erg diffuus: hoewel bij Livestrong en Toyota de ‘fan engagement’-coëfficiënt maal 2,5 ging, waren er ook bedrijven die de andere richting uitgingen. Voor Old Spice ging die factor zelfs gedeeld door drie, op één maand tijd.
Vanaf 30 maart is het gebruik van alle Facebookgebruikers verplicht. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons al voorzien van Timeline.
Google+
Google+, een andere socialenetwerksite, zit nog volop in groeifase en het is nog afwachten hoe snel de aangroei van volgelingen zal zijn. Merken hebben pas sinds november 2011 de toelating gekregen om merkencommunicatie via dit sociale netwerk te voeren en de eerste merken zetten schoorvoetend hun stappen op het nieuwe forum. Ruim onderzoek naar het merkengedrag op Google+ is dan ook nog niet aan de orde.
Bekijk de nieuwe Timeline van RetailDetail op Facebook. En volg ons ook op Twitter, LinkedIn en Google+.