‘Open’ portefeuille
MasterPass wil het zowel de webshops als de consument makkelijker maken. Die laatste moet niet langer bij elke aankoop zijn gedetailleerde betaal- en verzendinformatie invoeren, wat voor beide partijen leidt tot “snellere, eenvoudigere en veiligere betaalervaringen, een hoger consumentenvertrouwen en minder gedumpte online winkelmandjes”, zegt Valerie Nowak, country manager MasterCard Belux.
De portefeuille is ook ‘open’, wat betekent dat klanten er naast MasterCards ook betaal-, krediet- en prepaidkaarten en zelfs getrouwheidskaarten in kunnen opslaan. In een tweede fase zullen ook alle coupons en kortingbonnen kunnen worden opgenomen in de portefeuille.
Nu al in acht landen
Voor de lancering ging MasterCard in zee met Buy Way Personal Finance, met meer dan 585.000 klanten nummer één in financiering op het verkooppunt. “We zijn ervan overtuigd dat de digitale portefeuille het comfort van onze klanten zal verbeteren en hen zal helpen bij elke online aankoop of betaling”, zegt Ugo Setti van Buy Way. “Het is de allereerste keer dat consumenten hun volledige betaalportfolio gedigitaliseerd aangeboden krijgen.” Al kan ook wie geen klant is van Buy Way een MasterPass-portefeuille aanmaken, via de website van MasterPass.
Met deze Belgische lancering breidt MasterPass zijn aanwezigheid in Europa uit tot acht landen: Tsjechië, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Roemenië en Rusland. Inmiddels aanvaarden zo’n 250.000 handelaars wereldwijd MasterPass. In België kunnen gebruikers al met hun digitale portefeuille betalen bij AS Adventure, De Persgroep, New Pharma, Fleurop, Farmaline en Connections Webshop.