Uitbreiding flagshipstores
Marks & Spencer wil zich de komende jaren verder herpositioneren van een traditionele Britse retailer naar een internationale multichannel retailer. Daarbij wil het zowel zijn internationale aanwezigheid als de vergelijkbare omzet in het Verenigd Koninkrijk laten groeien. Internationaal wil het vooral groeien op de markten waar het al aanwezig is, namelijk Europa en Azië.
Om in West-Europa te groeien zal er gemikt worden op de uitbreiding van het aantal flagshipstores, alsook het verder uitbouwen van online opportuniteiten. De flagshipstore van Marks & Spencer in Den Haag wordt daarbij aanzien als de blauwdruk voor nieuwe vestigingen. Sinds de opening van die winkel in februari, kreeg hij al meer dan 350.000 klanten over de vloer.
40% extra winst
Tegen 2016/2017 wil M&S in West-Europa (exclusief Italië en Spanje) een omzet halen van ongeveer 250 miljoen pond (303 miljoen euro). Over de hele internationale markt wil M&S de omzet met een kwart zien groeien en de winst met 40 procent. Om dat te bereiken zullen er 250 nieuwe winkels komen, waarvan 60 procent via franchisenemers.
Marks & Spencer bekijkt ook de mogelijkheden om verse voeding in delen van Europa dagelijks te leveren aan de winkels. Daarbij wordt vooral gekeken naar België, Nederland en Noord-Frankrijk. Winkels in andere landen in West-Europa zouden dan een dagje extra moeten wachten