Bijna dubbel zo lang wachten
Marks & Spencer kan de toevloed aan onlinebestellingen niet aan sinds het eind november in Groot-Brittannië uitpakte met een grote promocampagne voor zijn webshop. Door problemen in zijn nieuwe distributiecentrum zag de groep zich genoodzaakt zijn leveringstermijnen gevoelig te verlengen.
Normaal garandeert M&S.com in Groot-Brittannië levering binnen de 3 tot 5 dagen, maar nu stelt het concern een termijn van 10 dagen in het vooruitzicht. Heel even werd ook de ‘Dag +1’-optie geschrapt, maar die is na klachten op sociale media intussen weer ingevoerd. Althans voor leveringen aan huis, want bestellingen afhalen in de winkels duurt wel nog twee tot drie dagen.
“Onze klant is altijd onze topprioriteit en precies daarom hebben we ons leveringstermijnen aangepast”, klinkt het bij M&S. “De meeste bestellingen worden nu op tijd geleverd. En als we toch een leveringsdatum missen, zullen we alles doen om dat voor de klant goed te maken.”
Kinderziektes in fonkelnieuw dc
Het nieuws komt op een bijzonder slecht moment voor M&S, dat van e-commerce net hét speerpunt had gemaakt van zijn revival. De groep nam daartoe in april van dit jaar een gloednieuw volautomatisch distributiecentrum van net geen 85.000 m² in gebruik in Castle Donington (in Centraal-Engeland). Het dc, van waaruit alle bestellingen van M&S.com worden beheerd, moest tegen de drukke kerstperiode volledig operationeel zijn.
“Het is de eerste Kerst en bij operaties van een dergelijke schaal heb je altijd wel een aantal uitdaging ter plaatse”, zegt een woordvoerder van M&S. Al liep ook de opstart niet van een leien dakje, in die mate zelfs dat de omzet van M&S.com het eerste halfjaar (tot 27 september) met zo’n 6,3% was teruggelopen.