Focus op content
Marks & Spencer is al lange tijd bezig met de ontwikkeling van de nieuwe site en de lancering werd ook al een aantal keren uitgesteld. Het Britse M&S wilde met de nieuwe website een magazinegevoel creëren, daarom wordt er nu gebruik gemaakt van grotere foto’s en is er een grotere focus op content. Zo zal modejournalist Nicola Copping (ex-Financial Times) toezien op de website en is er ruimte voor ‘style & celebrity’.
Executive director multi-channel Laura Wade-Gery zei al tegen RetailWeek dat het bedrijf zich met deze website eerder als een soort uitgever profileert. Zo wil het de 14,5 miljoen fysieke klanten die niet online kopen bij Marks & Spencer, maar dat vaak wel doen bij andere webshops, overtuigen om ook bij hen het online gamma te ontdekken. In het vorige financieel jaar was online al goed voor 13 procent van de non-food omzet, ongeveer 800 miljoen euro.
Ook de andere internationale websites van Marks & Spencer, zoals marksandspencer.eu, moeten in de nabije toekomst overschakelen op het nieuwe platform dat nu gebruikt wordt voor de Britse versie. De stap van M&S is opvallend, want over het algemeen stappen steeds meer merken net over op de platformen van Amazon.