Zeldzame klanteninspraak bij een discounter
Met deze stunt maakt Lidl een duidelijk statement: “We willen niet enkel zelf staan schreeuwen, maar vooral luisteren naar wat onze klanten te zeggen hebben”. De Superzaterdagpromotie is niet nieuw: Lidl-klanten krijgen wekelijks een folder in de bus waarin telkens een drietal producten aan een aantrekkelijke prijs worden aangeboden. De manier waarop de keuze van deze producten deze week tot stand kwam, is echter wél nieuw.
Op 4 mei konden Lidl-klanten via een poll kiezen uit vier producten, het product met de meeste stemmen werd verkozen tot Superzaterdagpromotie. Het Amerikaanse ijs haalde het van de Pinot Grigio, de cocktail Mojito en het vloeibaar wasmiddel Marsiglia. De poll werd bewust ruimschoots vooraf gehouden, omdat er heel wat voorbereiding mee gepaard gaat. “We moeten extra voorraad inkopen én tijdig in de winkels krijgen,” aldus Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl.
De Facebookpagina van Lidl is sinds maart actief en telt ondertussen 11.700 leden. Voor het bedrijf is de socialenetwerksite de ideale manier om op een laagdrempelige manier een dialoog aan te gaan met zijn klanten. Opmerkingen en klachten die klanten posten op de site worden indien mogelijk individueel behandeld. Volgende week volgt een nieuwe poll voor verkiezing van de nieuwe Superzaterdagpromotie.