Uit onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van bedrijven in de e-commerce, blijkt dat tijdens het eindejaar voor 1 miljard euro online omzet is gehaald door de Belgische handelaars. Dat is ongeveer 14 procent van de totale jaaromzet.
Schoonheidsproducten grote verkoper
BeCommerce heeft voor zijn onderzoek de cijfers van 720 Belgische online shops bekeken. Dat is 82 procent van de totale Belgische e-commercemarkt. In de periode van 27 november tot 31 december hebben die samen een omzetcijfer gehaald van 1 miljard euro.
De meeste aankopen werden tijdens de kerstperiode gedaan, tussen 10 en 24 december, maar ook andere dagen worden steeds belangrijker. Zo waren Black Friday en Cyber Monday goed voor 93 miljoen euro omzet. In de Sinterklaasperiode werd er 62 miljoen euro uitgegeven en tijdens tweede kerstdag 41 miljoen euro.
De meest gekochte producten online waren schoonheidsproducten, die goed waren voor 33,3 procent van de omzet. Dat segment wordt op de voet gevolgd door eten en drinken (26,7 procent) en modeartikelen en accessoires (26,7 procent). Decoratie (13,3 procent) en multimedia (13,3 procent) vervolledigen de top vijf.
70 procent omzet naar het buitenland
In totaal gaf de Belgische consument in 2015 minstens 7,3 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is volgens BeCommerce wel een conservatieve schatting. In 2014 werd er voor 5,9 miljard euro online uitgegeven. De definitieve cijfers zullen pas in maart beschikbaar zijn.
70 procent van die omzet gaat wel naar het buitenland. “E-commerce is in België vraaggedreven gebeurd, vanuit de consument. Niet altijd aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven”, zegt Patricia Ceysens van BeCommerce aan De Redactie. “Buitenlandse spelers zagen in onze markt dus een fantastische open markt met een vraag die ze hebben beantwoord. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen.”