Groeispurtje in Nederland
LensOnline, opgericht in 2004 door Bert Boon en Luc Cuperus (foto), telt meer dan 120.000 klanten in België en is goed voor een marktaandeel van ongeveer 10%. Het online contactlensbedrijf werkt sinds zeven jaar structureel samen met lokale optiekzaken, en dat concept wil LensOnline ook buiten de landsgrenzen uitrollen. Naast België is LensOnline al actief in Nederland, Italië, Spanje en Frankrijk, terwijl er gesprekken lopen met enkele grote Europese spelers om ook in andere landen door te breken.
Het concept van LensOnline viel bij de gebroeders Pols van het Nederlandse City Lens meteen op: “Via een sterke webshop klanten om je heen verzamelen en dan ervoor zorgen dat die mensen naar de winkel gaan voor een contactlenscontrole, daar profiteert iedereen van. We liepen zelf al enige tijd met het idee rond, maar we misten een sterk online verhaal. In LensOnline vonden we de perfecte bondgenoot.”
City Lens heeft naast de grootste contactlenspraktijken in Nederland ook een abonnementensysteem: de klant betaalt een vast bedrag per maand en krijgt hierdoor telkens de contactlenzen toegezonden die het best bij hem passen. Dat systeem zal nu geïntegreerd worden in de software van LensOnline Nederland.
Nederland belangrijke contactlenzenmarkt
In België wonen er elf miljoen mensen van wie 8% lenzen draagt, in Nederland wonen er zeventien miljoen mensen en draagt 12% van de bevolking contactlenzen. Daarom is de Nederlandse markt zo interessant voor LensOnline, zegt Luc Cuperus: “Eind oktober 2014 is onze Nederlandse webshop opgestart. Ondertussen zijn er al 20 zelfstandige opticiens op de kar gesprongen.”
Cuperus wil binnen de vier jaar honderd zelfstandige Nederlandse opticiens bij LensOnline betrekken: “Door de deal met City Lens kunnen we LensOnline.nl verder professionaliseren. Dit gaat gepaard met een gezamenlijk aankoopbeleid en gezamenlijke marketingstrategie.”