De online verkoop blijft ook in het eerste kwartaal van 2017 verder groeien in België. In totaal groeide de omzet met 6%; voor het eerst was er in Wallonië een grotere groei dan in Vlaanderen.
Gemiddelde aankoopbedrag gestegen
De totale omzet van online aankopen in het eerste kwartaal van 2017 kwam in België uit op 2,44 miljard euro, ook dankzij het feit dat het aantal Belgen dat een online aankoop deed, met 2% groeide naar 7,1 miljoen. Het aantal aankopen bleef wel gelijk, wat wil zeggen dat er meer wordt uitgegeven per aankoop. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.
Gemiddeld deden wij als Belgen 3,1 online aankopen in het eerste kwartaal van 2017, voor gemiddeld 114 euro per aankoop. De waarde van een gemiddelde aankoop steeg zo met 4%. Dankzij die groei is het aandeel van de online markt ook gegroeid van 15,8% naar 16,9% van de totale omzet. 7,3% van alle aankopen worden online gedaan, in het eerste kwartaal van 2016 was dat nog maar 6,9%.
Groei ‘computer en accessoires’
De populairste categorie voor online aankopen blijft ‘vliegtuigtickets en accommodatie’: daarvan wordt momenteel al 85% van de omzet online gehaald. Ook ‘tickets voor attracties en events’ doet het met 78% erg goed. ‘Pakketreizen’ staan met 64% op de derde plaats. De sterkste groeier was echter ‘computers en accessoires’ (+39%, van 71 naar 94 miljoen euro). Een jaar geleden werd in die categorie 16,5% van de omzet online gehaald, momenteel is dat al 22,9%.
De laptop is met 56% nog steeds het belangrijkste toestel om online aankopen te doen, maar de smartphone neemt in die ranglijst de derde plaats over van de tablet. 19% van online uitgaven worden nu via de smartphone gedaan. De desktop blijft met 35% op plek twee.