De regering-Michel kondigt een bijkomende lastenverlaging aan op nachtwerk om e-commerceactiviteiten in België te stimuleren. Handelsfederatie Comeos is tevreden, maar het is twijfelachtig of de maatregel ook grote spelers naar België zal brengen.
Lastenknip voor nachtwerk
De beslissing van moderetailer Zalando om een nieuw distributiecentrum niet op Belgische bodem te bouwen, blijft niet zonder gevolgen op de politieke bühne. De regering-Michel nam in haar begrotingsakkoord dit weekend een opvallende maatregel op: een gerichte lastenverlaging die nachtwerk goedkoper moet maken voor bedrijven in de online verkoopsector.
Concreet houdt de maatregel in dat bedrijven die met e-commerce bezig zijn, binnenkort een korting genieten op de loonkosten vanaf 20 uur ’s avonds. Daarmee breidt de regering de korting uit die nu al van kracht was voor nachtwerk tussen middernacht en vijf uur ’s ochtends. Toch schuilt er nog een addertje onder het gras: de lastenknip moet de steun krijgen van de Europese Commissie en dat zal geen evidentie zijn, schrijft De Tijd. Loonkostenverlagingen ziet Europa doorgaans als verboden staatssteun, wat een technische uitwerking van de maatregel bemoeilijkt.
Nog te beperkt
Handelsfederatie Comeos is alvast opgezet met de maatregel. “Uit onderzoek blijkt dat 40% van de Belgische consumenten hun online bestellingen ‘s avonds na de werkuren plaatsen,” reageert Comeos-ceo Dominique Michel. “Deze nieuwe maatregel maakt het voor de Belgische handelaars makkelijker om tegemoet te komen aan de noden van de klant.”
Of de maatregel ook effectief bedrijven zal aanzetten om “hun e-commerceactiviteiten hier in ons land volop te ontwikkelen”, zoals de regering-Michel verwacht, is evenwel maar zeer de vraag. Grote spelers als Zalando en Bol.com, die vooral in Nederland en Duitsland distributiecentra optrekken, zullen wellicht niet ingaan op de incentive die nu gegeven wordt. “Daarvoor gaat de maatregel niet ver genoeg,” stelt Dominique Michel: “In onze buurlanden liggen de loonkosten meer dan 10% lager, is er meer flexibiliteit.”
Maar de grootste caveat ligt in de toepassing van de maatregel zelf. Het is allesbehalve zeker dat grote buitenlandse spelers ook echt in aanmerking komen voor de hervorming, die zich vooral richt op bedrijven met een multichannel-aanpak: bedrijven als IKEA of Vanden Borre met zowel fysieke winkels als een webshop. Spelers die alles online en vanuit grote distributiecentra organiseren, vallen voor België nog onder de regels van de logistieke sector. Die regelgeving hervormen blijft voorlopig te duur, zo meent de regering-Michel, die met de voorgestelde maatregel wel hoopt op jobcreatie en dus een budgetneutrale interventie.