Bijna 3,2 miljard euro omzet
Alibaba boekte het voorbije kwartaal (het tweede van zijn gebroken boekjaar) een omzet van 22,2 miljard yuan, omgerekend net geen 3,16 miljard euro. Dat was liefst 32% meer dan een jaar eerder en bijna één miljard yuan boven de analistenverwachting.
Alibaba wist de afzwakkende groei van de Chinese economie onder meer te compenseren via nieuwe clouddiensten voor handelaars en via deals met winkelbedrijven, zoals elektroketen Suning Commerce Group. Tegelijk joegen extra promo’s op Tmall.com en de Taobao-marktplaats de verkoop omhoog in de aanloop naar Single’s Day (11 november), het grootste shoppingevent in China.
Alibaba trekt ook meer dan ooit de kaart van het mobiel internet: de omzet via dat kanaal verdrievoudigde bijna (+183%) tot boven 10,5 miljard yuan of dik 1,6 miljard euro. Mobiel is nu al goed voor 62% van de Chinese omzet.
De nettowinst klokte af op 22,7 miljard yuan (circa 3,23 miljard euro). Al is het gros van die stijging vooral boekhoudkundig van aard: het internetconcern boekte een enorme meerwaarde (liefst 18,6 miljard yuan) op zijn participatie in Alibaba Health Information Technology Ltd.