Kortrijk krijgt binnenkort een eigen Smart City Platform, waarop consumenten zich kunnen inschrijven op een virtuele account en punten sparen of meedingen naar prijzen.
Maandelijkse bijdrage voor deelnemende ondernemers
Gelijkaardige platformen zijn sinds 2012 al opgericht in twintig steden en gemeenten in België en Nederland, waarbij de lokale detailhandel een aantal digitale instrumenten krijgt om zich beter te promoten in hun regio. Ook in Kortrijk worden de verschillende verenigingen in de stad betrokken bij het opzet van het Smart City Platform. De initiatiefnemers, het lokale activatiebureau Het Opzet, mikken op meer dan 75.000 gebruikers.
Gebruikers van het platform kunnen hun account online of via de app beheren. Daarnaast worden er 35.000 fysieke versies van de Smart Kortrijk Pas verdeeld, zodat ook mensen zonder smartphone kunnen deelnemen.
Deelnemende handels- en horecazaken betalen wel een maandelijkse abonnementsbijdrage. Via het platform kunnen ze dan gerichte boodschappen sturen naar hun klanten, in de vorm van onder andere nieuwsbrieven en coupons. Daarnaast kan hun eigen klantenkaart geïntegreerd worden in het platform. Bovendien krijgen ze de mogelijkheid om hun producten ook online aan te bieden: de bestellingen worden dan afgewikkeld door enkele logistieke partners die samenwerken met het platform.
Ook lokale verenigingen kunnen zich aansluiten bij het platform, om zo eigen evenementen te promoten of speciale deals af te sluiten voor hun leden.
Het Smart Kortrijk Platform zal in mei officieel gelanceerd worden voor alle handels- en horecazaken in Kortrijk en de deelgemeenten.