Absolute groeimarkt
“Onze PayService for e-commerce heeft een rechtstreekse verbinding met partijen als Visa en Mastercard, waardoor wij met nieuwe prijs- en serviceformules het verschil kunnen maken”, stelt Stéphane Vandervelde, CEO van Keyware. “De laatste jaren is de online verkoop in België sterk gestegen en elke dag komen er nog webshops bij. Voor Keyware is dit het juiste moment om op die groeimarkt in te zetten.” Eind september maakte BeCommerce bekend dat de Belgische e-commercemarkt dit jaar een groei van 40% kan verwachten en Keyware is dus van plan daar een graantje van mee te pikken.
De aankondiging van de nieuwe initiatieven kwam er op het vijftiende verjaardagsfeestje van Keyware, in de poepsjieke Cercle de Lorraine in Ukkel. Dat werd echter een feest in mineur na de aankondiging een week eerder dat het bedrijf in het derde kwartaal zijn winst met 96% zag afnemen. Vorig jaar was behaalde Keyware in dezelfde periode nog 89.000 euro, nu nog amper 4.000. Over de voorbije negen maanden zakte de nettowinst van 261.000 naar 54.000 euro (-79%). Ook de omzet ging achteruit: in het derde kwartaal met 1,2% tot 1,355 miljoen euro; voor de eerste drie kwartalen met 6% tot 4,346 miljoen euro. De firma zegt echter dat er voor dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, “geen eenmalige elementen” meespelen en zegt “met zekerheid stellen winstgevend te zijn over het volledige boekjaar 2011”, aldus Keyware-voorzitter Guido Van der Schueren.