Digitale disruptie zal de foodretail op zijn kop zetten en daarmee de hele sector (opnieuw) overhoopgooien, waarschuwt Jo Caudron op het RetailDetail Congress op 28 april. We hebben nog niks gezien, aldus de medestichter van Duval Union.
Verse voeding online is volgende disruptie
We kennen het effect van de digitalisering op de retailsector al… of dat denken we toch. Spelers als Zalando en Amazon hebben de spelregels veranderd en traditionele winkeliers hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Dat is volgens Jo Caudron echter pas het begin: verse voeding is de volgende categorie die eraan moet geloven. HelloFresh, Instacart en Amazon Fresh vormen de eerste bewijzen.
Op het RetailDetail Congress op 28 april toont de auteur van onder meer de boeken Digital Transformation en Media Morgen bovendien aan dat deze nieuwe golf van digitalisering ook voor de andere retaildomeinen een katalysator zal vormen.
Je hebt met je pleidooien voor digitalisatie al heel wat sectoren wakker geschud. Waarom moet nu de foodsector volgen?
J.C.: “Die moet niet volgen, die is aan het volgen. We hebben geen keuze. Een sector wordt geraakt door disruptie, ook al heeft die daar geen zin in. Dat kan gebeuren door tal van omstandigheden, maar meestal is het een combinatie: de tijd is rijp, de technologie is er, het kan in de geesten van de mensen, een aantal start-ups doet het goed en grote bedrijven als Amazon doen het goed. Als alles dan bij elkaar komt in een juiste mix gebeurt het gewoon.
De afgelopen vijf jaar hebben we dat gezien in retail, met producten die zich daar goed toe lenen. Het is begonnen met boeken en cd’s, dan naar schoenen en kleding en later elektronica. De afgelopen twee à drie jaar zagen we dat een aantal spelers in de foodretail zich opwarmen en nu is het momentum er gewoon.”
Geloof je dat de fysieke supermarkt dan nog een toekomst zal hebben?
J.C.: “Bij transformatie van een sector komt er een hybride vorm, het wil niet zeggen dat er iets verdwijnt. De verandering zit heel vaak in de mix. Een sector wordt een gemixte sector als die echt transformeert. Dat wil zeggen dat er zowel oud als nieuw zal zijn. Wie overleeft er dan? Dat zijn de spelers die zelf ook de mix maken. Spelers die willen overleven, moeten oud én nieuw aanbieden.
Dus er zal binnen tien jaar uiteraard nog fysieke retail zijn binnen food en fresh, maar die zal er anders uitzien. Mensen zullen bijvoorbeeld niet meer elke week naar de Colruyt of de Carrefour gaan. Momenteel zitten we in een ritme van elke week boodschappen doen, maar als de verse producten verdwijnen uit het klassieke shoppingmodel en overgaan naar een online servicemodel, zoals Hellofresh of Amazon Fresh, verdwijnt wel de trigger om wekelijks in onze auto te springen om boodschappen te gaan doen in grote supermarkten.
Misschien zullen we dat enkel nog maandelijks doen, wat zeker zijn impact zal hebben op de dynamiek van die supermarkten. Gaan die verdwijnen? Dat denk ik niet, maar supermarkten die blijven bouwen op dat wekelijkse ritme, die zullen hun mix moeten herbekijken, want de frequentie gaat verminderen.”
Gratis kan niet, elke extra service heeft een prijs, zegt Jef Colruyt. Ben je daarmee akkoord?
J.C.: “Natuurlijk, we moeten daar ook niet naïef in zijn. Alsof een Hellofresh geen kosten heeft voor de levering? Alleen zetten ze die er niet noodzakelijk op, het zit in de kost van het pakket. Om dat te vergelijken moeten we naar Zappos, de oermoeder van thuislevering op een nieuwe manier. Zij hadden in hun businessstrategie staan dat de kost voor een retour een marketingkost is. Dat is de kost die je nodig hebt om mensen over te halen om bij je bedrijf te kopen. Dat is natuurlijk een kost, maar je moet het alleen goed verpakken.
Het is ook weer een verhaal van oud tegen nieuw. Voor Colruyt is de kost voor transport een kolom in een spreadsheet, terwijl een start-up dat anders verpakt. Maar uiteindelijk moet iemand het natuurlijk altijd betalen.”
Is het afhalen van online bestelde boodschappen in afhaalpunten slechts een tussenstap naar thuislevering als toekomstige standaard?
J.C.: “Als het allemaal wat flexibeler wordt, wat we ondertussen toch wel beginnen te zien, waarbij pakketjes klokvast worden geleverd, al dan niet voor een meerprijs, dan denk ik dat het gemak zal gaan primeren en dat mensen toch gaan kiezen voor thuislevering. Het feit dat nog veel bij afhaalpunten zit, heeft te maken met de kosten die gepaard gaan met levering op afspraak of op het gebrek aan flexibiliteit.
Zodra we flexibeler tewerk kunnen gaan, zal het idee van afhalen toch voor een stuk verschuiven naar thuis leveren. Uiteraard kan dat weer een kost hebben, maar er ontstaan vandaag al modellen waarbij geëxperimenteerd wordt met ‘peer-to-peer home delivery’. Ook dat kan snel gaan.”
Je zegt dat de impact verder gaat dan foodretail alleen. Hoe zal de digitalisering van foodretail ook de rest beïnvloeden?
J.C.: “De foodretail is de meest complexe uitdaging binnen retail. Je zit daar met heel strenge regelgeving. Voedingsproducten zitten bovendien heel dicht in het ‘nu’ van de klant. De logistieke code om te kraken is veel complexer dan bijvoorbeeld bij een Coolblue. Als we er toch in slagen om dat in orde te krijgen, krijgen we een soort nieuwe flexibiliteit, die ervoor zorgt dat het overal kan.
Ik hoorde het verhaal van iemand die een vergadering had in Londen en in de namiddag online bestelde. Amazon Fresh leverde 40 minuten later een doos met versnaperingen. Als dat kan, kan het ook dat ik om 19u ’s avonds een televisietoestel bestel en dat het toestel om 19u40 door Vanden Borre aan mijn deur wordt geleverd.
Als we dat allemaal in orde krijgen binnen de foodretail, komt alles in een stroomversnelling en dat is het punt dat ik wil maken. Als we van elk product kunnen zeggen dat we dat dezelfde dag kunnen leveren en dat prijsmatig onder controle krijgen, zullen nog meer mensen als gebruiker in online retail stappen.”
Jo Caudron is key-note spreker op het voorprogramma #MARKETING van het RetailDetail Congress 2016, dat op 28 april doorgaat in Willebroek. Klik hier om te reserveren of voor meer informatie.