Commissie van 15%
Het opzet leek simpel: in ruil voor een jaarlijks lidmaatschap van 50 dollar kunnen klanten (vooralsnog enkel Amerikanen) via Jet.com producten kopen tegen prijzen die lager liggen dan bij Amazon. Een week voor de officiële start, eind juli, waren al zo’n 100.000 mensen ingeschreven voor een gratis proefperiode. De Amazon-uitdager maakte zich sterk tegen 2020 zo’n 15 miljoen betalende leden te tellen, goed voor een jaaromzet van 750 miljoen dollar.
Nauwelijks drie maanden na de start verandert het management echter het geweer van schouder: het jaarlijkse lidgeld valt weg en in plaats daarvan gaat Jet.com nu een commissie aanrekenen van doorgaans 15%. Af en toe komt daar wel wat korting op, want op pakweg huishoudelektro van meer dan 300 dollar bedraagt de commissie bijvoorbeeld slechts 8%.
“Door nóg meer mensen de kans te geven deze nieuwe manier van winkelen te omarmen, geloven we dat we onze visie van een totaal hertekend e-commercelandschap nog beter kunnen realiseren en dat we een nooit eerder geziene waarde kunnen creëren voor zowel consumenten als retailers”, schrijft CEO en oprichter Marc Lore op zijn blog.
Uiteraard hoopt Jet.com op die manier snel een pak meer potentiële klanten aan te trekken, maar analisten vrezen dat het nieuwe businessmodel wel eens ten koste kan gaan van dé troef van Jet.com: lagere prijzen. Bij een steekproef op de eerste dag bleek Jet.com 9% goedkoper dan Amazon en 6% goedkoper dan Walmart. Dat een commissie van 15% geen goed doet aan dat prijsverschil, is vrij duidelijk…