Walmart heeft een deal gesloten met de Chinese online retailer JD.com, waarbij het vijf procent van de aandelen van JD.com in handen krijgt. In ruil wordt JD.com eigenaar van Yihaodian, de online marktplaats van Walmart in China.
Ketens samenvoegen
Daarnaast gaan beide bedrijven ook nauwer samenwerken in China: zo zal de Chinese tak van warenhuisketen Sam’s Club een winkel openen op JD.com en gaan de twee bedrijven hun toeleverketens in China op elkaar afstellen.
De samenwerking met JD.com maakt deel uit van de nieuwe strategie van Walmart, dat jaren problemen heeft om door te breken in China. Volgens CEO Doug McMillon is het echter van cruciaal belang dat het Amerikaanse bedrijf voet aan de grond krijgt in China.
De samenwerking met JD.com moet ervoor zorgen dat Walmart een groot aantal klanten snel kan bereiken en met de opening van de webshop van Sam’s Club op JD.com maakt de keten een groot assortiment aan producten voor de eerste keer beschikbaar voor de Chinese consument. Voor JD.com is de samenwerking dan weer een manier om concurrent Alibaba het vuur aan de schenen te blijven leggen.