K3-hype verzilveren
Morgen keert JBC terug naar Nederland, ongeveer tien jaar nadat het Limburgse familiebedrijf er vijf winkels opende die echter al snel weer de deuren moesten sluiten. “In tegenstelling tot nu trokken we toen naar Nederland met bakstenen winkels, waarin we onze volledige collectie aanboden. Bovendien werd de populaire Studio 100-kleding toen ook verkocht door andere spelers”, zegt topman Bart Claes aan zakenkrant De Tijd.
JBC, dat in eigen land al sinds de jaren 1990 de exclusieve rechten op de Studio 100-kledij bezit, ziet in de start van de talentenjacht die zowel in Vlaanderen (VTM) als Nederland (SBS6) wordt uitgezonden de uitgelezen kans om de hype die rond dat programma kan ontstaan, te verzilveren. “In maart, toen Studio 100 aankondigde dat de talentenjacht er kwam, zijn we in actie geschoten”, zegt Bart Claes.
“Zeker toen bleek dat de rechten voor Studio 100-kleding in Nederland vrijkwamen. Dit is een unieke kans om ons merk in de kijker te zetten: kinderen en hun ouders, die samen naar het tv-programma kijken, zijn onze doelgroep. Het momentum om naar Nederland te trekken is er nu, en niet over een jaar”, aldus Claes. Er komt op beide zenders ook een grote reclamecampagne.
De groep heeft naar eigen zeggen kosten noch moeite gespaard om de webshop snel operationeel te krijgen. “We doen er alles aan om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen. Zo wordt de logistiek van onze webwinkels verzorgd door het grote Nederlandse bedrijf Docdata, dat voldoende capaciteit heeft.” Uiteindelijk werd zelfs de voor augustus geplande vernieuwing van de Duitse webshop naar een latere datum verschoven: die zal nu pas op 20 september van start gaan.