Volledig op eigen kracht niet meer mogelijk
Jan Huysmans neemt afscheid als Belgisch directeur van bol.com, maar wordt als directeur ‘Plaza’ verantwoordelijk voor de derdepartijenverkoop bij de e-tailer. Een teken dat bol.com steeds meer wil evolueren naar een online marktplaats.
De consument stelt heel hoge eisen aan retailers inzake assortiment, prijzen, beschikbaarheid en logistiek, legt de voormalig Belgische topman uit. “Hij weet perfect wat de beste aanbiedingen op die terreinen zijn. Het is dan ook niet meer mogelijk daar op alle vlakken nog op eigen kracht aan te beantwoorden. Dus moet je als retailer op zoek naar partnerschappen.”
Huysmans is één van de sprekers op het Omnichannel Congress van RetailDetail, dat op 4 februari in Utopolis in Mechelen plaatsvindt. Het congres gaat er dit jaar vanuit dat de noodzaak van een omnichannel-aanpak intussen voldoende doorgedrongen is in de retailsector. Het komt er nu op aan om de rendabele strategieën op dat vlak uit te pikken.
Al bijna 10.000 zakelijke partners in België en Nederland
Bol.com presenteert zich sinds 2011 als een mogelijke partner voor het e-commerceluik van een retailstrategie. “We hebben een enorm bereik want we komen in contact met 6 miljoen klanten. Daarmee hebben we de grootste etalage van Nederland en België”, zegt Huysmans.
Al bijna 10.000 zakelijke partijen in België en Nederland hebben intussen trouwens het platform van bol.com gekozen om hun e-commerce op te zetten of te versterken. Daarbij zitten ketens als Torfs en Veritas, maar ook kleinere spelers met of zonder webshop.
“Wij bieden hen de mogelijkheid hun assortiment toe te voegen aan ons platform. De klanten betalen in hun vertrouwde bol.com-omgeving en we kunnen de verkooppartner indien gewenst ook ondersteunen bij de opslag, verpakking, verzending, retourafhandeling en klantenservice”, zegt de directeur Plaza voor bol.com.
Geen kannibalisatie voor eigen webverkoop
Huysmans: “Belangrijk is ook dat we de zakelijke partners via onze kanalen extra omzet kunnen laten realiseren. De helft van de consumenten die aanloggen, weet vooraf nog niet wat ze gaat kopen. Het gaat dus niet om een kannibalisatie ten koste van de eigen onlineactiviteiten van de retailer. Per saldo wordt meer verkocht door samen te werken.”
Daarnaast bieden verkoopplatformen als bol.com ook marketingmogelijkheden aan partnerbedrijven door hun producten naar voor te schuiven als consumenten op zoek zijn naar specifieke zaken. Dit gebeurt trouwens alleen als dit relevant is voor zowel verkoper als consument.
Nu cure, no pay
Er wordt bij bol.com ook steeds gewerkt op basis van ‘no cure, no pay’, zodat de er nagenoeg geen risico’s voor de partnerbedrijven zijn. De vergoeding voor het verkoopplatform bestaat uit een vast bedrag per verkocht artikel plus een percentage op de omzet.
Indien de partner voor levering via bol.com kiest, betaalt hij wel een vast bedrag voor de picking, verzending en eventuele retours, maar kan door het schaalvoordeel van bol.com wel genieten van meer voordelige tarieven dan wanneer hij die zelf zou moeten onderhandelen, aldus nog Huysmans.
In 2015 betrof een op de vijf bestellingen op het verkoopplatform van bol.com een order voor een partnerbedrijf. In 2014 wisten de partners samen voor 100 miljoen euro via bol.com te verkopen.