Apple-fans vatbaarder voor m-commerce?
Het aantal klanten dat een webshop bezoekt via zijn smartphone is in een jaar tijd gestegen met 44% tot twee op de vijf (39%). Het aantal klanten dat via zijn smartphone ook daadwerkelijk tot aankoop overgaat, is zo mogelijk nog sneller gestegen: +54% tot één op de vijf (19%). Dat concludeert Demandware, een bedrijf dat zakelijke cloudcommerce-oplossingen aanbiedt, na een analyse van het shoppingedrag van 200 miljoen webshopbezoekers.
Opvallend: iPhone-gebruikers blijken gretiger het voortouw te nemen in m-commerce. Het iOS-besturingssysteem scoort met een aandeel van 57% in de webshopbezoeken liefst 15% hoger dan het Android-systeem. Bovendien blijken eigenaars van een iPhone ook nog eens meer geld uit te geven wanneer ze online iets kopen: de gemiddelde totale waarde van een aankoop met een toestel van Apple bedraagt 107 dollar; bij een Android-toestel is dat ‘maar’ 96 dollar.
Een verklaring voor dit opmerkelijke fenomeen – zijn iPhone-eigenaars gewoon trendgevoeliger, is het misschien een kwestie van koopkracht of laten ze zich gewoon makkelijker verleiden? – geeft Demandware niet: het bedrijf houdt het bij de cijfermatige vaststelling.