Omzetdaling versnelt
Het gaat niet goed met Smartphoto, het vroegere Spector: de eerste helft van het jaar daalde de omzet al 3,3%, in het derde kwartaal ging er 5% af en na een al bij al minder goed vierde kwartaal dan verhoopt, sluit de groep 2013 af met een omzet van 52 miljoen euro, hetzij 5,4% lager dan in 2012… ondanks extra marketinguitgaven om de verkoop aan te zwengelen.
Smartphoto, dat intussen al 60% van zijn omzet via e-commerce realiseert en de resterende 40% via de fotohandel, verliest trouwens in beide kanalen terrein: respectievelijk -5,3% (was nog -8,9% na het derde kwartaal) en -6,7%.
De Oost-Vlaamse groep duikt dan ook opnieuw in het rood: de bedrijfswinst voor afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen (ebitda) neemt een duik met 79,4% en bedraagt nog amper 843.000 euro (het jaar voordien was er nog 4,16 miljoen euro winst). Smartphoto is er wel in geslaagd het nettoverlies terug te schroeven van 3,85 miljoen naar 2 miljoen euro.
Nieuwe geschenken, iPhone-app en nieuwe resellers
Prognoses voor 2014 geeft de fotogroep niet, maar het management zegt wel volop te zullen investeren in de lancering van “tientallen nieuwe producten” in de categorie van de fotogeschenken en gaat eindelijk ook de mobiele toer op: “De iPhone-applicatie is klaar voor lancering en tegen de zomer zullen onze website en onze editors overgeschakeld zijn naar tabletvriendelijke HTML5-versies.”
Daarnaast gaat Smartphoto naarstig op zoek naar “nieuwe kanalen/resellers om met bestaande producten beter aan te sluiten op de noden van niet-fotohandelaars”. Daartoe richtte de groep vorig jaar smartphoto.biz op, “een platform voor de niet-fotohandelaar die fotoproducten aan zijn consumenten wil aanbieden zonder hen naar één van onze websites te hoeven sturen. We verwachten hier in 2014 tientallen handelaren (niet-fotografen) te kunnen op aansluiten.”