Deze week ging de iPad 3 in première, met alle mediaheisa vandien. De redactie van Peeters & Pichal kwam op het idee om alle berichtgeving daarover bij te houden. Ze maten de omvang van de artikels in de geschreven pers en chronometreerden de zendtijd op radio & tv. Die resultaten werden dan gewoon afgezet tegen de reclametarieven voor soortgelijke advertenties.
Fenomenaal bedrag
Een stukje van 40 seconden op het Radio1-avondnieuws: als een bedrijf op de VRT-zender op dat moment een spot van die lengte zou willen laten horen, kost dat 500 euro. Een reportage van 1 minuut en 17 seconden tijdens Het Nieuws op VTM: goed voor 25.000 euro in prime time. Een volledige pagina in een krant: alweer goed voor enkele duizenden euro’s.
In de 24 uur na de lancering van de iPad 3 kreeg Apple op de nationale media alles samen voor een bedrag van 187.598 euro aan “gratis” reclame. Bovendien liep de hype al sinds de aankondiging van de lancering, maar dat is in deze som niet meegerekend. Net zomin als de aandacht die Annemie Peeters en Sven Pichal er zelf aan hebben besteed, overigens.
Hype zonder reden?
Toch is niet al die aandacht positief: ook de concurrentie kent immers de trucjes om de (social) media te bespelen. De mediahype van vandaag komt namelijk van Samsung: een droog vergelijkingstabelletje van hun Galaxy Note 10.1 met de nieuwe iPad. Dat valt uiteraard nauwelijks origineel te noemen (getuige de vergelijkingstabel tussen een iPhone en… een steen), maar het is opmerkelijk dat het dit keer Samsung zelf is dat een rechtstreekse aanval inzet. Of dit de Applecultus ook maar enigszins kan verminderen, is echter maar zeer de vraag…