Bijna 200.000 klanten…
In oktober 2008 opende Newpharma.be als allereerste internetapotheek van België zijn virtuele deuren. Vier jaar later verzorgde de Luikse onderneming in totaal al 16.000 bestellingen en boekt Newpharma een maandelijkse omzet op het niveau van 39 apotheken voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen (pijnstillers, keelpijntabletten, hoestsiroop, enz.) en parafarmaceutische verzorgingsproducten (schoonheidsproducten, zonnecrèmes, enz.).
Het bedrijf, dat elk jaar fors groeit en dit jaar denkt af te klokken op een groei van meer dan 70%, realiseert intussen al bijna 50% van zijn omzet in het buitenland: ongeveer 12% in Nederland en 32% in Frankrijk. Voor het einde van dit jaar zal Newpharma zijn 200.000ste klant verwelkomen.
…van wie 70% dames en de helft 45+
Die klanten blijken trouwens overwegend vrouwen te zijn, zo meldt Newpharma op basis van een enquête op zijn website. Liefst 70% van de bezoekers is een vrouw en bijna de helft is ouder dan 45 jaar. De bezoekers van de online apotheek komen in de eerste plaats om te kopen, in de tweede plaats om prijzen te vergelijken en in de derde plaats om de verschillende producten in de markt te vergelijken. Ook de mogelijkheid om de bijsluiter van bepaalde producten te raadplegen, is populair.
Newpharma biedt meer dan 30.000 producten en 750 merken aan, maar geen voorschriftplichtige medicamenten, aangezien dat in ons land tot nader order het wettelijke monopolie van de fysieke apotheek is.
De belangrijkste redenen voor de online aankoop van geneesmiddelen zijn de vrijheid om op elk moment een bestelling te plaatsen (7 dagen op 7, 24 uur op 24), de mogelijkheid van thuislevering of levering in een afhaalpunt, de grote keuze aan producten, het gemak en de snelheid van bestellen en tot slot de interessante prijzen. Kortom, de herkenbare troeven van e-commerce.
Zes medicamenten bij de 10 best verkochte producten
Eén van de vooroordelen waar Newpharma bij de start in 2008 nochtans tegen moest opboksen, was dat de Belg nooit geneesmiddelen via het internet zou kopen. De online apotheek zou het, met andere woorden, vooral moeten hebben van de verkoop van cosmetica, zonnecrèmes en aanverwante drogmetica.
Maar niets is minder waar. De top 10 van best verkochte producten bevat 6 OTC-medicamenten (OTC staat voor ‘over the counter’, dus niet-voorschriftplichtige medicamenten) waaronder bekende namen als Motilium, Dafalgan en Buscopan. “Dat bewijst dat de klanten in een online apotheek evenzeer de medicijnen zoeken die ze in de gewone apotheek vinden en dat deze nieuwe manier van distributie aanslaat”, klinkt het bij Newpharma. Voedingssupplementen vervolledigen de top-10.
Dat er niet één schoonheidsproduct in de top-10 prijkt, is verbazingwekkend gezien de omvang van het gamma. Al is daar meteen ook de verklaring te zoeken: er bestaat zo’n variatie aan producten dat één referentie nooit de verkoopcijfers haalt die nodig zijn om het tot in de top-10 te schoppen. Maar de belangstelling én de verkoop zijn er daarom niet minder om: bij de schoonheidsproducten gaat de trend duidelijk in de richting van natuurlijke producten (Nuxe, Caudalie, Weleda) en van dermatologische merken (Avène, La Roche Posay, Bioderma).
De webapotheek lijkt daarbij zowaar een “communautair” verschilletje waar te nemen: terwijl de Nederlandstaligen meer op zoek lijken naar Germaanse merken (zoals het Zwitserse Louis Widmer of het Duitse Eucerin), gaan de Franstaligen meer de Romaanse toer op (met La Roche Posay, Vichy e.a.).