Investeringen in China
Amazon moest een nettoverlies van 60 miljoen dollar (43 miljoen euro) toestaan bij zijn internationale tak. Dat was vooral te wijten aan geld dat Amazon moest uitgeven in China, waar het investeerde in de uitbreiding van het productgamma en toch moest proberen de prijzen laag te houden.
Amazon geeft geen individuele cijfers over China vrij, maar het marktaandeel in dat land zou stukken lager liggen dan die van hun Chinese tegenhangers, zoals Alibaba. Nochtans is Amazon al meer dan tien jaar online aanwezig in China.
Toch winst wereldwijd
Wereldwijd steeg de omzet van Amazon met 23 procent voor het eerste kwartaal, naar 19,7 miljard dollar (14,2 miljard euro): daarmee doet het 300 miljoen dollar (210 miljoen euro) beter dan verwacht werd door analisten en toont het ook aan dat er nog geen sleet zit op de groei van de omzet. In het vorige kwartaal was de omzetgroei naar een – voor Amazon lage – twintig procent, wat voor bezorgde investeerders zorgde.
Ondanks het nettoverlies van 60 miljoen dollar op de internationale tak, kon Amazon toch een nettowinst van 108 miljoen dollar (78 miljoen euro) opstrijken. Daarmee doet het een stuk beter dan de 82 miljoen dollar (59 miljoen euro) van een jaar geleden.
Eigen verzendingsdienst
Amazon is ook bezig met een eerste proef in de Verenigde Staten waarbij het zelf instaat voor de ‘last mile’ van een levering. Daarbij worden pakjes van Amazon voor het laatste deel van hun reis geleverd door bedrijven die onder toezicht van Amazon zelf staan. De test is onder andere een reactie op de grote vertragingen die pakjes van Amazon bij de vorige kerstperiode opliepen. Amazon moest toen met lede ogen toezien hoe veel cadeaus niet op tijd voor Kerstmis werden geleverd.
Met de dienst wil Amazon ook proberen om de verzendkosten te drukken, aangezien die sinds 2009 steeds een groter deel van de omzet innemen. Het zou levering op dezelfde dag ook een stuk eenvoudiger kunnen maken. Amazon lanceerde in het Verenigd Koninkrijk al eerder deze dienst, omdat ook daar de koeriersbedrijven het aantal pakjes op drukke momenten niet konden verwerken. Dat verloopt niet zonder problemen, want er zijn veel klachten over verkeerde geleverde pakjes of pakjes die te laat of helemaal niet werden geleverd.