De Amerikaanse start-up Instacart heeft samenwerkingen opgezet met bedrijven als PepsiCo, General Mills en Nestlé om de leveringskosten van hun klanten te betalen, wanneer zij bepaalde producten bestellen.
Leveringen kosten te veel
Klanten van Instacart krijgen kortingen aangeboden wanneer ze bepaalde producten kopen, maar kunnen ook hun bestellingen gratis geleverd krijgen als ze een bepaald bedrag spenderen aan één van de merken waarmee Instacart samenwerkt. Naast de kortingen adverteren de bedrijven ook gewoon op de website van Instacart. Het bedrijf zegt dat ondertussen 15% van hun omzet afkomstig is van het systeem dat ongeveer 6 maanden geleden werd opgestart. Dat schrijft Bloomberg.
Instacart was al langer op zoek naar een manier om de inkomsten te verhogen en de kosten te drukken. Zo vroeg het een tijdje meer voor producten dan de verkoopprijs in de winkels, maar stuitte daarbij op verzet van de consument. Daarnaast stelt het bedrijf dat de levering hen meer kost dan prijs die ze er nu voor vragen, 5,99 dollar, maar dat gebruikers willen niet meer betalen.
Instacart werkt ook samen met verschillende winkelketens, die een commissie betalen op elk product dat via hun website wordt verkocht. Ondertussen telt het e-commercebedrijf al meer dan honderd partners, tegenover amper dertig een jaar geleden. Instacart verwachten tegen deze zomer volledig winstgevend te zijn, maar het is dat momenteel al in vier steden, waaronder San Francisco en Chicago.