Opstap naar gepersonaliseerd shoppen
Via Innovation Boulevard kunnen consumenten bij verschillende winkels op de as Centraal Station-Steen kennis maken met digitale winkelinnovaties. Zo komt er bij kledingwinkel McGregor een Interactive Fitting Room, waar je meer informatie kan krijgen over de kledij die je past en waar je eenvoudig contact kan maken met de medewerkers in de winkel om bijvoorbeeld een andere maat of kleur te krijgen. Bij onder andere Jetair Center maakt dan weer een applicatie zijn opwachting die een sms wanneer het jouw beurt is in de winkel.
Digitopia hoopt alvast dat het initiatief een eerste stap is voor gepersonaliseerd shoppen in België. “Tijdens het winkelen heeft de consument enkel nood aan de persoonsgebonden info die voor hem op dat moment van belang is,” legt Jan Bussels van Digitopia uit. “Een digitale display die paraplu’s aanprijst bij regenweer is een eenvoudig voorbeeld van zo’n slimme winkelomgeving. Maar het kan nog persoonlijker: op je smartphone ontvang je een kortingsbon voor een paraplu in de dichtstbijzijnde winkel.”