Grootste van Zuidoost-Azië
Lazada is naar eigen zeggen de “grootste online shopping mall” van Zuidoost-Azië en is actief in Indonesië, Vietnam, Thailand, de Filippijnen en Maleisië. Daar verkoopt de site een ruime waaier aan producten, van make-up over speelgoed tot tv-toestellen en meubilair. Het bedrijf is slechts één jaar oud maar verwerkte reeds meer dan 1 miljoen bestellingen.
Zusterbedrijf Zalora omschrijft zichzelf dan weer als “Aziës grootste modewebshop”. Ook Zalora bestaat net een jaar en is actief in dezelfde vijf landen als Lazada, nog aangevuld met Singapore, Taiwan en Hongkong. Zalora heeft naar eigen zeggen een “double-digit million USD”-omzet.
Beide webshops zijn opgericht door Rocket Internet, het bedrijf van de Duitse broers Alexander (38), Marc (42) en Olivier (39) Samwer, die intussen al een honderdtal internetstart-ups, onder meer Zalando, uit de grond stampten.
Net als een maand geleden met Zalora tekent Verlinvest ook nu weer in op een kapitaalronde van 100 miljoen dollar (ca. 77 miljoen euro). Andere investeerders zijn Summit Partners (ex-aandeelhouder van Ogone), de Zweedse investeringsgroep AB Kinnevik en de Duitse retailgroep Tengelmann. Welk deel van de kapitaalronde Verlinvest precies voor zijn rekening neemt, is niet bekend.
Diversificatie buiten bierwereld
Verlinvest beheert voor de InBev-families de Spoelberch en de Mévius intussen ongeveer 700 miljoen euro aan activa en diversifieert al een tijdje buiten de bierwereld.
Het investeringsvehikel focust daarbij op drie grote pijlers: voeding en drank (onder meer Rémy-Cointreau en het Amerikaanse Popchips), personal care (met cosmetica Legsa) en technologie (bv. digitale mobiele marketeer Brandtone). De participaties in Zalora en Lazada vallen onder die laatste pijler.