Rocket Internet, de Duitse start-upincubator en het moederbedrijf van Zalando, heeft in de eerste helft van 2016 een immens verlies geleden. Daarnaast viel de waardering van de modestart-ups scherp terug.
Doelstellingen herhaald
Rocket Internet maakte in de eerste helft van 2016 een verlies van maar liefst 617 miljoen euro. Het wees daarbij vooral naar de slechte resultaten binnen zijn Global Fashion Group, waarin de verschillende online moderetailers zijn verzameld: die maakte op zijn eentje al een verlies van 383 miljoen euro.
Voor Rocket Internet blijft het zo een bijzonder moeilijke tijd. De aandelen van het bedrijf zijn dit jaar dan ook al met 33 procent gedaald. De modewebshops van Rocket Internet waren in 2015 nog iets meer dan 3 miljard euro waard, maar momenteel worden ze gewaardeerd op slechts 1 miljard euro.
Toch klinkt er bij Rocket Internet nog geen paniek en herhaalt CEO Oliver Samwer de doelstellingen voor het volledige jaar. “We verwachten nog steeds dat minstens drie van onze bedrijven winstgevend zijn tegen het einde van 2017, en dat de verliezen van die bedrijven hun hoogtepunt hebben gehaald in 2015”, aldus Samwer.