In het eerste kwartaal van 2016 is de omzet van de Chinese online reus Alibaba met bijna 40% gegroeid. Daarmee doet het bedrijf beter dan de verwachtingen en toont het dat het niet getroffen wordt door de vertraagde groei in China.
Verdubbeling nettowinst
De totale omzet van Alibaba groeide in het eerste kwartaal van het jaar naar 24,18 miljard yuan (3,25 miljard euro), een stijging van 39% ten opzichte van een jaar eerder en beduidend beter dan de verwachte groei van 33%. “Onze sterke resultaten dit kwartaal tonen de kracht van onze core e-commerceactiviteiten, ondanks de uitdagende economische situatie”, aldus CFO Maggie Wu. Ook de nettowinst van het bedrijf ging er fiks op vooruit en verdubbelde bijna naar 2,9 miljard yuan (net geen 400 miljoen euro).
De platformen die in handen zijn van Alibaba, zoals Taobao en Tmall, hadden in het eerste kwartaal 423 miljoen gebruikers die voor bijna 100 miljard euro aan producten verhandelden. Ook dat is een kwart meer dan een jaar geleden. Het is verrassend dat het Chinese bedrijf zo’n mooie groei kan voorleggen in een periode waarin China zijn traagste economische groei in zeven jaar kende, merken analisten op.