De totale handelsomzet van JD.com is het voorbije jaar met bijna de helft gegroeid naar 658,2 miljard yuan (90 miljard euro). Daarbij gaat het over de totale omzet die door JD.com zelf wordt gehaald en de omzet die deelnemende handelaars op het platform halen.
Sterke daling verlies
In het vierde kwartaal werd er voor 209,7 miljard yuan (28,7 miljard euro) aan omzet gehaald op het platform, een groei van 46,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De netto-omzet kwam zo uit op 80,3 miljard yuan (10,99 miljard euro), een stijging van 47,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor het volledige jaar groeide de netto-omzet naar 260,2 miljard yuan (35,6 miljard euro)
Ondanks de sterke omzetgroei, maakt het Chinese JD.com wel nog steeds verlies. In het vierde kwartaal was dat 441,6 miljoen yuan (60,4 miljoen euro). Dat is wel al een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verlies nog 4,2 miljard yuan (574 miljoen euro) was. Over heel 2016 maakte JD.com een verlies van 2,1 miljard yuan (287 miljoen euro), een derde van het verlies in 2015.
De omzetgroei ging gepaard met een forse stijging van het aantal klanten ten opzichte van een jaar eerder. In 2016 had JD.com 226,6 miljoen actieve klanten, 46 procent meer dan een jaar eerder. Meer dan 120.000 handelaars verkopen hun producten via het platform van JD.com.
JD.com wordt steeds belangrijker als partner voor bedrijven om hun producten in China te introduceren. Zo tekende het afgelopen jaar overeenkomsten met Mattel en Remy Cointreau. Daarnaast heeft het al langer een nauwe band met Wal-Mart, dat tien procent van het Chinese bedrijf in handen heeft.