Toch geen schone lei bij Groupon
Na het ontslag van Mason – ook al een medeoprichter van Groupon, die de laan uitgestuurd omdat het bedrijf het slecht deed – werd verwacht dat een externe topman de fakkel zou overnemen. Uiteindelijk is evenwel toch geopteerd voor een ‘insider’.
Lefkofsky heeft nochtans zelf ook geen vlekkeloos parcours achter de rug: toen het bedrijf in 2011 naar de beurs trok, liet hij verstaan te verwachten dat de onderneming enorm winstgevend zou worden. Groupon diende daarop zijn prospectus aan te passen en erin te vermelden dat die woorden werden ingetrokken.
Ondernemer met wisselend succes
Ook zakelijk ging Lefkofsky enkele keren de mist in. In de late jaren 1990 kocht hij samen met een partner het bedrijf voor kinderkleding Brandon, maar dat verhaal stokte omdat het bedrijf te zwaar in de schulden stak en er een uitschuiver werd gemaakt bij het beoordelen van modetrends. Later richtte hij mee Starbelly.com op, een online verkoper van promoties. Die verkocht hij later door, maar overnemer Ha-Lo diende de overname af te schrijven en ging zelf failliet.
Twee andere bedrijven die hij mee oprichtte en die nadien naar de beurs werden gebracht, doen het dan weer wel goed. Zijn belangen in het scheepvaarttechnologiebedrijf Echo Global Logistics en het drukkerijdienstenbedrijf InnerWorkings worden op 97 miljoen dollar (73 miljoen euro) geraamd. Zijn belang in Groupon zou 950 miljoen dollar (710 miljoen euro) waard zijn.
Groupon maakte deze week ook zijn resultaten over het voorbije kwartaal bekend. Die lieten een stijging van de omzet met 7% tot 608,7 miljoen dollar (455 miljoen euro) zien. Daarop werd een nettoverlies geleden van 7,6 miljoen dollar (5,7 miljoen euro).