Lagere EBIT-marge
In het tweede kwartaal groeide de omzet volgens voorlopige cijfers met 33 tot 35% naar 727 tot 738 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 546 miljoen euro. Zalando verwacht voor het tweede kwartaal een aangepaste EBIT tussen 22 en 37 miljoen euro en een EBIT-marge tussen 3 en 5 procent. Een jaar eerder was de EBIT-marge met 6,4 procent wel flink hoger, waardoor ook de aangepaste EBIT met 35 miljoen euro het net iets beter deed.
In de eerste helft van 2015 haalde Zalando een omzet tussen 1,37 en 1,38 miljard euro, 31 à 32% ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet strandde op 1,05 miljard euro. Het bedrijf zegt de vruchten te plukken van investeringen in het binden van klanten op lange termijn. De lagere EBIT-marge werd verklaard door “tijdelijk hogere kosten”.
“Met deze cijfers blijft Zalando een unieke combinatie van groei op schaal en winstgevendheid tentoonspreiden”, zegt Rubin Ritter, lid van het management bij Zalando. “De versnelling van onze groei in de richting van 35 procent is een uitzonderlijke prestatie van ons team.”
Zalando geeft de definitieve cijfers voor het kwartaal vrij op 13 augustus.