De International Bike Group (IBG), het moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl, wil dit jaar zijn omzet verdubbelen. In 2016 steeg de omzet al met 65 procent naar 40 miljoen euro, maar voor 2017 wordt er gemikt op ongeveer 85 miljoen euro.
Elektrische fietsen
Om die groei te behalen wordt er sterk ingezet op expansie. IBG wil nog voor eind april zijn dertigste winkel openen in Nederland en wil over heel dit jaar in totaal dertig nieuwe winkels openen, in Nederland en daarbuiten. IBG is actief in Nederland, België, Zweden, Noorwegen en Denemarken.
Het leeuwendeel van de omzet wordt wel nog steeds in Nederland gehaald. Zo verkocht het in 2016 70.000 nieuwe fietsen op de thuismarkt, goed voor 10 procent van alle nieuwe fietsen. IBG zegt dat de focus daarbij verschuift van gewone fietsen naar elektrische fietsen. Voor dit jaar verwacht het dat ongeveer de helft van de verkochte fietsen e-bikes zullen zijn.
Daarnaast wil IBG stappen zetten op vlak van leasefietsen. “Wij hebben een aantal succesvolle pilots gehad in Denemarken en Nederland met private lease”, aldus CEO Bastiaan Hagenouw. “Vanaf deze week rollen we het officieel uit.”
Grote showrooms
Dat IBG volgende maand al zijn dertigste vestiging opent in Nederland, is merkwaardig te noemen. Na de overname van Fietsenwinkel.nl in 2012 besloot het bedrijf zich volledig op de online markt te gooien. In 2015 werden daarom vrijwel alle fysieke filialen verkocht, maar een jaar later begon het opnieuw fysieke winkels te openen.
Die nieuwe winkels zijn echter anders dan de traditionele fietszaak, met een grote showroom van gemiddeld 600 vierkante meter en vaak liggen ze aan de rand van de stad. “Daar hebben we de ruimte om klanten op ons eigen terrein te laten proefrijden op e-bikes”, legt Hagenouw uit.
Met de opening van het dertigste filiaal zegt Hagenouw dat ongeveer 90 procent van de Nederlanders op minder dan 30 minuten van een winkel woont. Daarnaast beschikt de keten ook over 200 servicepunten, zelfstandige handelaars waar klanten van Fietsenwinkel.nl terecht kunnen voor onderhoud en reparaties.
“De zelfstandige fietsenwinkel moest altijd een bepaald aantal fietsen verkopen om te kunnen blijven voortbestaan. Wij zorgen nu voor een hogere bezetting in hun werkplaats, waarmee zij minder afhankelijk worden van winkelverkopen”, aldus Hagenouw.