Ruim 12% meer pakjes…
Met 317 miljoen zendingen zal FedEx liefst 12,4% meer pakjes verstuurd hebben dan in dezelfde maand een jaar eerder. “De groei van e-commerce en de veranderingen in het koopgedrag van de consument blijven de verzendvolumes opvoeren. Volgens E-commerce Europe heeft 15% van alle individuen in de Europese Unie online goederen en/of diensten gekocht op buitenlandse websites, een stijging met 25% op jaarbasis”, zegt Alain Chaillé, Vice President Operations Zuid-Europa bij FedEx.
Om die piek aan te kunnen, zet het bedrijf wereldwijd 55.000 tijdelijke werknemers in, boven op de 16.000 medewerkers die het vast in dienst heeft. Daarnaast beschikt FedEx over een vloot van meer dan 3.000 voertuigen en 39 vliegtuigen en een netwerk van 327 agentschappen in Europa. “Gedurende het jaar hebben we wereldwijd en in Europa een aantal maatregelen genomen om deze bijzonder intense seizoenspiek voor te bereiden en vlekkeloos te laten verlopen voor onze klanten”, verzekert Chaillé.
FedEx startte al in de maand juli met het behandelen van pakjes met een relatief lage toegevoegde waarde, zoals kerstversiering. In september en oktober werden vooral pakjes met een hogere toegevoegde waarde verstuurd, omdat veel winkels dan hun rekken beginnen te vullen. Naarmate de eindejaarsperiode dichterbij kwam, steeg ook het aantal waardevolle verzendingen (zoals elektrotoestellen) naar de kleinhandel en naar particulieren die online bestellen.
…en 5% meer omzet vorig kwartaal
Gisteren maakte de Amerikaanse expressbezorger, die in de komende maanden de overname van het Nederlandse TNT hoopt af te ronden, nog prima kwartaalresultaten bekend. Zo ging de omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 5% omhoog tot 12,5 miljard dollar, omgerekend zo’n 11,5 miljard euro.
De nettowinst klom 4% tot 691 miljoen dollar (ca. 636 miljoen euro) bij een operationele winst van 1,1 miljard dollar of ruim 1 miljard euro.