Deal van 50 miljoen dollar
De reclamedeal met het advertentiebedrijf Omnicom levert Facebook ongeveer 50 miljoen dollar (36 miljoen euro) op, zo vernam persbureau Bloomberg. Dat Instagram met advertenties ging starten, was geen geheim: in oktober vorig jaar maakte het sociale netwerk al bekend dat het reclames zou gaan tonen in de mobiele app.
Omnicom heeft grote kleppers als Pepsi, AT&T, Bud Light en Nissan als klanten, en die zullen binnenkort dus promofoto’s en –filmpjes kunnen versturen naar de ruim 150 miljoen gebruikers van het sociale fotonetwerk. Aangezien Omnicom dit jaar fuseert met het Franse Publicis, ligt de weg meteen ook wagenwijd open voor Europese adverteerders.
Die nieuwe fusiegroep, Publicis Omnicom Group, wordt meteen het grootste communicatie-, pr- en reclamebureau ter wereld, met een marktwaarde van ongeveer 26,5 miljard euro. De holding zal overigens zijn hoofdzetel in Nederland vestigen.
Omzet genereren via gebruikers
De reclamedeal kadert in de strategie van Facebook-topman Mark Zuckerberg om meer omzet te genereren door zijn mobiele gebruikers “te gelde te maken”. Dat moet wel met de nodige omzichtigheid gebeuren: marketingdirecteur Jim Squires benadrukt alleszins dat de overeenkomst geen enorme toename aan platvloerse reclame zal veroorzaken.
“Mensen zullen een beperkt aantal mooie foto’s en video’s van hoge kwaliteit te zien krijgen van geselecteerde merken die nu al op Instagram actief zijn”, klinkt het op AdAge. De gebruikers van Instagram, dat in 2012 voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, zullen ook niet met geautomatiseerde advertenties overspoeld worden, iets waar Facebook-gebruikers wel eens over klagen.
Het is nu uitkijken of de Facebook-topman, die onlangs WhatsApp overnam voor een duizelingwekkende 19 miljard dollar, dezelfde reclameplannen koestert voor dat razend populaire netwerk. Volgens sommigen is dat maar een kwestie van tijd, anderen wijzen er dan weer op dat WhatsApp zonder reclame kan omdat het al inkomsten uit abonnementen puurt. Wait and see…