Met de start van het platform voor Online Despute Resolution van de Europese Unie is er nu een centraal online loket waar internationale geschillen rond webaankopen kunnen worden beslecht.
Gerechtelijke stappen vermijden
Met het platform wil de Europese Unie alle klachten over online aankopen in Europa goedkoop, uniform en snel oplossen. Daarbij wordt alles zonder rechter geregeld. Europa gelooft dat het platform ervoor zal zorgen dat e-commerce over de grenzen heen eenvoudiger wordt, omdat de drempel voor het oplossen van klachten nu verlaagd is.
Zowel consumenten als bedrijven kunnen op de site van het platform terecht om een probleem aan te klagen. Ze zullen daarbij steeds geholpen worden in hun eigen taal. De geschillen zullen vervolgens binnen de 90 dagen opgelost worden door het nationale geschillenorgaan van de klager. Dat schrijft Twinkle.
Een klacht via Online Despute Resolution sluit gerechtelijke stappen in een later stadium niet uit, zou het zo zijn dat de twee partijen niet tot een overeenkomst kunnen komen. Webwinkels zijn voortaan verplicht om op hun website te verwijzen naar het nieuwe platform.