De online shopper in Europa kocht vorig jaar voor 1.540 euro per persoon. In totaal waren Europese shoppers goed voor 455 miljard euro online. En er is nog ruimte voor groei, blijkt uit een presentatie van Marlene ten Ham op Global E-commerce Summit.
Ruimte voor groei
Marlene ten Ham, de secretaris-generaal van Ecommerce Europe, toonde cijfers van de Ecommerce Foundation over online handel. Van de 685 miljoen Europeanen boven de 15 jaar gebruikten vorig jaar 516 miljoen mensen internet. Daarvan kochten echter niet meer dan 296 miljoen mensen online. Slechts 43 procent van de Europeanen doet online aankopen, 57 procent nog niet.
Ecommerce Europe verwacht voor dit jaar een stijging in online van 12 procent tot een omzet van 510 miljard euro. Vorig jaar was de Europese online omzet met 455 miljard euro 13,3 procent hoger dan in 2014. De toename in online was het laagst in Oost-Europa (9,1 procent) en het hoogst in Zuid-Europa (17,1 procent). In West-Europa namen de aankopen via internet toe met 12,9 procent.
Dit jaar zullen Europeanen voor het eerst online in totaal meer dan een half biljoen euro besteden. De Britse, Franse en Duitse online consumenten zijn samen goed zijn voor ruim de helft van de online bestedingen in Europa. Nederland staat met 16 miljard euro op de zevende plaats en onderaan staat Zwitserland.
Het volledige rapport is te downloaden op Ecommercewiki.org.