Momenteel krijgen gebruikers steevast de melding dat ze cookies kunnen aanvaarden wanneer ze een website voor het eerst bezoeken. De Europese Commissie wil die echter weg in de toekomst. Zij wil dat browsers cookies standaard tegenhouden.
Minder relevante advertenties
Als het van Europa afhangt, dan gaat de wet rond cookies binnenkort nog een stapje verder, want het wil ervoor zorgen dat browsers standaard tracking cookies van derde partijen gaan blokkeren. In de reclamebranche klinkt het al dat dit geen goed idee is.
De nieuwe regelgeving zal er immers niet voor zorgen dat er minder reclame te zien is, maar wel dat die minder relevant wordt. “Als ik dan toch naar reclame kijk, wil ik liever een advertentie voor scheermesjes voor mannen dan voor vrouwen zien”, zegt Jeroen Verkroost, directeur van reclamebrancheorganisatie IAB Nederland aan RTL Z.
Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom juicht de strengere regelgeving net toe. “We vinden het belangrijk dat mensen de middelen krijgen om hun wensen te uiten en eventueel op een technische manier af te dwingen”, zegt David Korteweg van de organisatie.
Het uiteindelijk voorstel voor de nieuwe regelgeving wordt op 11 januari verwacht en gaat mogelijk vanaf 2018 in werking.
Huidige regels pas sinds 2012
Cookies zijn al langer een gespreksonderwerp binnen de Europese Unie. De tijdelijke bestanden worden gebruikt door websites, om een aantal gegevens op te slaan, waarbij terugkerende bezoekers de website bijvoorbeeld onmiddellijk in de juiste taal te zien krijgen. Daarnaast gebruiken advertentiebedrijven ze ook om gebruikers op het internet te volgen.
Dankzij die cookies kunnen advertenties relevanter gemaakt worden, maar er rijzen ook meteen enkele vragen rond de privacy van de internetgebruiker. Daarom werd in 2012 een nieuwe Europese regelgeving doorgevoerd, waarbij websites steevast moeten melden dat ze gebruik maken van cookies en gebruikers de optie hebben om die af te wijzen.