Groei met 115% in vijf jaar tijd
De internethandel zit in de lift. En dan gaat het niet enkel om traditionele winkeliers die een webshop openen ter aanvulling op hun fysieke winkel: er komen ook steeds meer zogeheten “pure players” bij, webshops zonder broer of zus in de winkelstraat.
“Tussen 2008 en 2013 steeg het aantal oprichtingen van pure webshops met 115%: van 194 starters tijdens de eerste acht maanden van 2008 naar 418 in dezelfde periode dit jaar“, klinkt het bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat de cijfers opvroeg.
“Online wordt meer en meer gezien als een evenwaardig verkoopkanaal, wat voor een groot stuk deze forse toename aan webshops verklaart”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Bovendien hoef je ook niet zwaar te investeren wanneer je een webwinkel opstart, iets wat bij een klassieke winkel wel het geval is.”
“Kleinhandel moet onlinegericht denken”
De trend contrasteert sterk met de evolutie van de totale kleinhandel: de voorbije vijf jaar nam het aantal startende kleinhandelszaken af met bijna een kwart (-24%).
“Toch wil dat niet zeggen dat de klassieke winkels daarmee ten dode opgeschreven zijn“, onderstreept het NSZ. “Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. Die tendens kan je immers niet tegenhouden.”