Pilootproject bij eigen werknemers
Sinds 1 oktober worden maaltijdcheques in ons land enkel nog in elektronische vorm uitgegeven, en dus ligt de weg open om die ook te gebruiken om voeding bij webshops aan te kopen. Dat daar wel degelijk vraag naar is, bewijst een enquête die Edenred begin deze maand organiseerde: bijna 85% van de respondenten verklaarde zijn maaltijdcheques te willen gebruiken om er online voeding mee te kopen.
De uitgever van de TicketRestaurant-maaltijdcheques is alvast een pilootproject in die zin gestart. Edenred ontwikkelde samen met Lyra Network (via zijn oplossing Payzen) een online betaalmodule. Die werd geïntegreerd in de website van Green Attitude, een bedrijf dat slaatjes, broodjes, wraps en soep levert aan bedrijven. De medewerkers van Edenred kunnen op die webshop hun bestelling plaatsen en nu al meteen afrekenen met hun Ticket Restaurant-kaart.
De betalingsmodule is volledig web-responsive en bruikbaar vanop alle mogelijke smartphones en tablets. Doel van het pilootproject is het gedrag van de gebruikers – zowel klanten als online handelaar – te observeren en meer inzicht te krijgen in hun wensen en noden, zo laat Edenred nog weten.
Groeimarkt
Online betalen met Ticket Restaurant-maaltijdcheques is niet enkel een interessant alternatief voor consumenten, maar biedt ook een meerwaarde aan handelaars en restaurants. Het is bovendien een groeimarkt, want steeds meer horeca-ondernemers alsook kleine zelfstandigen (bij wie meer en meer bakkers en slagers) vullen hun activiteiten aan met online diensten.
Elke maand ontvangen meer dan 1 miljoen loontrekkenden in ruim 30.000 ondernemingen Ticket Restaurant-maaltijdcheques van Edenred. Die kunnen ze intussen al verzilveren in zo’n 19.000 voedingszaken en restaurants in het hele land.