Ecommerce Europe vraagt de Europese beleidsmakers om het belang van e-commerceplatformen te onderkennen. Om hen daarbij te helpen, werkte de Europese brancheorganisatie voor de online handel een zogenaamde position paper uit.
Heel diverse vormen
E-commerceplatformen kunnen heel diverse vormen aannemen, zoals online marktplaatsen waar diverse bedrijven hun goederen en diensten voorstellen aan andere bedrijven en consumenten, online warenhuizen, zoekmachines of platformen die toelaten producten en prijzen te vergelijken. Globaal genomen zijn het initiatieven die ervoor zorgen dat er elektronisch kan worden gehandeld of die handel makkelijker maken en bevorderen, aldus Ecommerce Europe.
De organisatie van de elektronische handel dringt er bij de Europese beleidsmakers op aan om dergelijke platformen voortaan te omarmen als motoren voor socio-economische ontwikkeling en niet als een bedreiging. Een nieuwe wetgeving is dan ook niet nodig, tenzij bestaande handelswetgeving en zelfregulering in de sector niet zouden volstaan. En mocht er toch nieuwe regelgeving nodig zijn, dan dient die rekening te houden met de diverse verschijningsvormen van de online platformen, aldus de organisatie.
Om de werking van deze platformen beter te begrijpen, werkte Ecommerce Europe een zogenaamde position paper uit, waarin ze onder meer ingaat op de relaties tussen de diverse deelnemers aan de platformen. De organisatie noemt verder het initiatief van de Europese Commissie om vorig jaar een publieke consultatie over de online platformen te houden alvast een goede start.